Kom igång med ny rolig träning
Tips

Kom igång med ny rolig träning

Det är ett känt faktum att alltför mycket stillasittande kan leda till en tidig död. Personer som rör på sig alldeles för lite och ägnar för mycket tid åt stillasittande löper 40% större risk att dö i förtid. Många skyller på att tiden inte räcker till. Det finns dock några tips att följa för att undvika detta.

Många svenskar ägnar sig åt stillasittande. Vi rör inte på oss så värst mycket vid skrivbordet på arbetsplatsen, och när vi äntligen är hemma sjunker vi snabbt ned i soffan för att varva ned.

Fallskärmslöpning
Oftast kan vi boka in ett gympass eller promenad under lunchen men många gånger väljer vi något lugnare alternativ. Motivation är nyckelordet. Kan vi finna motivation att gå ut och röra på oss så finns det inga egentliga hinder. Du kanske kan utmana dig själv genom att anmäla dig till ett lopp. Du har då tid att börja träna inför loppet och en mer konkret anledning till att faktiskt börja röra på dig mer.

 

Hitta en träningspartner. Kolla med dina kollegor. Oftast väljer man bort träningen för att man själv behöver någon att träna med. Är ni två eller flera så blir det svårare att avboka ett gympass för att man inte ”orkar”. Ursäkter finns det gott om, men det blir inte lika lätt att ställa in när andra personer förväntar sig att du dyker upp.

Fallskärm för löpning

Se varje tillfälle i vardagen som ett motionspass även om det kanske bara handlar om att ta sig uppför trapporna istället för att stå still i rulltrappan. Det kanske låter som nästintill obefintlig träning, men det gör skillnad efter en hel dag, en vecka, en månad. Testa att hålla koll på din aktivitet med hjälp av stegräknare eller en träningsapp så ser du skillnaden.

4 augusti, 2017

About Author

admin


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arkiv